Digitale bilag: Hvilke bilag skal uploades?

Hvad er digitale bilag

Fremover skal bilag uploades til bogføringssystemet  Det hele kommer jo af den ny bogføringslov, hvor vi fremover skal gemme bilag og bogføring i skyen, eller i hvert fald hos 3. mand, så bogføringen ikke risikerer at gå tabt. Bogføringsloven har vi skrevet lidt om her.

Hvilke bilag bliver til digitale bilag og skal uploades

Erhvervsstyrelsen har nu sendt en bekendtgørelse i høring omkring, hvilke bilag der fremover skal være digitale bilag uploadet til bogføringen.

Digitale bilag

Salgs- og købsfakturaer bliver digitale

Umiddelbart tænker man jo: “Alt.” Både salgsfakturaer, købsbilag og kvitteringer, kontoudtog fra banken (med f.eks. renteudgifter), lønsedler m.v. Derudover kommer alle de ting som fremover også er en del af “regnskabsmaterialet,” så som anlægskartotek, regnskaber, skattebilag etc.

Men, bekendtgørelsen skærer det heldigvis en del til, så det kun er salgs- og købsbilag.

Erhvervsstyrelsen skiver i sin vejledning at de bilag, der skal uploades digitalt, er bilag som indeholder:

  • Udstedelsesdato
  • Leverancens art
  • Beløb
  • Afsender og modtager, herunder navn, adresse, samt CVR-nummer eller SE-nummer
  • Oplysning om momsbeløbets størrelse
  • Betalingsoplysninger.

Det lyder jo omfattende, men vi har jo ret mange bilag, som ikke indeholder de oplysninger! En bon fra supermarkedet eller kvittering fra benzintanken, har ikke dit CVR-nummer eller navn. En regning fra restaurant eller grillbaren har ikke dit navn og CVR-nummer. Og, sådan kan man blive ved.

En lang række bilag behøver dermed ikke blive digitale.

Men: Læg nu det hele op alligevel. Når vi nu er pligtige til at lave den digitale bogføring, er det jo lettest at det altsammen ligger i bogføringssystemet.

Du bør derfor scanne og uploade alle købskvitteringer, bon´er, fakturaer m.v. Men ikke nødvendigvis bankudtog og dokumentation for indbetalinger. Sådan må man tolke det nu.

Skriv de nødvendige oplysninger på bilaget

Og husk: Skriv på bilaget før du fotograferer/scanner og så smider det ud. På en regning fra restaurant skal der stadig stå hvem der deltager og hvorfor. Når du køber noget som ikke “giver sig selv” i forhold til virksomheden, så skriv på bilaget, hvad du køber og hvorfor har gjort det. Det er lettere at gøre med det samme, end skulle huske, hvad der skete, hvis man skal tale med Skat 3 år efter.

Tidsfrister

Tidsfrist: Fra 1/7 2024 og 1/1 2026.

I forhold til de digitale krav er der tid endnu. For selskaber gælder kravet om digital bogføring i regnskabsår, der starter 1. juli 2024 eller senere. Det vil sige i realiteten for de fleste selskaber fra og med 2025.

For enkeltmandsvirksomheder skal vi stille med digitale bilag fra 1. januar 2026.

Der er ikke nogen overgangsordning, så det gælder fra de datoer der nævnt i loven, hverken mere eller mindre.

Men, det gør naturligvis ikke noget at man forbereder sig i tide. Det kunne være at gå i gang med at scanne/foto og uploade til bogføringssystemet, eller måske bare lade bogholder/revisor lægge an til at man kan bruge det digitale system.

Der er ingen som siger, at man skal gå all in selv. Man kan udmærket lade bogholder varetage det.

Hvilke bogføringsprogrammer kan vi bruge?

Ja, det ved vi ikke med sikkerhed endnu. For udbydere af bogføringsprogrammer skal indsende deres program til godkendelse hos Erhvervsstyrelsen.

Men, mon ikke e-conomic, Dinero, Uniconta m.fl. bliver godkendt til digital bogføring og digitale bilag. Det er jo godt i gang allerede. Det gode gamle Summa Summarum og en række excel-systemer, må vi derimod regne med har sidste brugsdato for 2024 og 2026.

 

Gode links i øvrigt

Erhvervsstyrelsens generelle vejledning

Erhvervsstyrelsens vejledning om digitalisering

Visma

Uniconta

 

 

 

 

 

No comments yet.

Skriv et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.