En direktør med specialindrettet bil slap ikke for beskatning
Lad mig sige det med det samme: Det er noget som nærmer sig en utilgivelig handling: At indrette en Jaguar XF som gulpladebil.
En Jaguar er beregnet til en stor benzinmotor, bygget med overlegent design og bestemt ikke til at fragte sokkelmaling og mørtel rundt på byggepladser.
Og, det var vel også det, som gik galt i denne sag. Har har Landsskatteretten givet et bindende svar fra 22/12 2016, hvor en direktør ikke fik lov at slippe for beskatning af fri bil, selvom bilen var påstået at være specialindrettet på gule plader.
Biler på gule plader
Direktøren ville nemlig have fuldt i virksomheden. Både afløfte momsen og tage afskrivninger på bilen i virksomheden. Og, det er jo lidt mere interessant at køre rundt i en engelsk luksusbil, end i en bil af, f.eks. koreansk tilblivelse.
Men, man kan kun få fradrag og undgå personlig beskatning af fri bil, hvis bilen er specialindrettet. Det begreb gælder både i skattelovgivningen og i momslovgivningen, og omfatter biler op til en totalvægt på 4 tons.
Hvis ikke bilen er specialindrettet, så er kørsel mellem hjem og arbejde privat og dermed omfattet af reglerne om fri bil. Det kan for en Jaguar XF kan blive en bekostelig affære: Skatten af 25% af de første kr. 300.000 og 20% af resten derudover.
Normalt kan man jo ikke køre privat i gulpladebiler. Men, lige når det gælder specialindrettede biler, er det i et vist omfang tilladt at køre privat (hjem-arbejde), fordi man skal have bilen og den udstyr med sig.
Men, man skal jo overbevise SKAT om at bilen er specialindrettet. Det er givet lidt vanskeligere med en stor dyr luksusbil, end med en Hi-Ace eller VW Transporter.
Hvad er specialindrettet bil
Der er ingen facitliste på, hvad er der specialindretning, men forestil dig du kigger ind i en tømrermesters kassevogn: Der er hylder på siderne til søm og skruer, der er ophæng til værktøj, der er pladser på gulvet til det tunge værktøj og der er pladser på gulvet til materialer. Der hænger ledninger i kroge fra loftet og der bliver sikkert heller ikke støvsuget hver dag, tænker jeg.
Dét er specialindrettet bil. Og, så har bilen ofte også firmanavnet på siden.
Den konkrete sag
Den aktuelle sag drejede sig en maskimester ansat som direktør i en virksomhed. Han kørte rundt mellem byggepladser og bl.a. lavede arbejder, tilsyn samt bygge- og projektledelse. Bilen var indrettet med skuffesektioner til værktøj. Sæderne var lyst læder, men der var smudsbetræk på sæderne og gulvet (et vist hensyn til bilen blev der altså taget).
Landsskatteretten mente ikke at bilen kunne betragtes som specialindrettet, fordi den ikke var uanvendelig som privat bil!
Man lagde bl.a. vægt på at der ikke var værktøj og materialer i bilen permanent. At skuffesektionerne ikke fyldte hele varerummet og at der ikke var snavs i bilen (altså man kunne godt køre rundt i sit pæne tøj i bilen).
Alt i alt var bilen indrettet, så man lige så godt kunne bruge den, til at køre i teateret lørdag aften.
Dertil kom at direktørens arbejdsfunktioner ikke primært var af håndværksmæssig karaktér: Han havde altså ikke nogen egentlig brug for en specialindrettet bil.
Hvad kan man lære af det
Læren er, at man skal have gode argumenter for at trække udgifter til specialindrettet bil fra og at den skal være rigtig arbejdsmæssig bil. Ikke en pænere personbil i forklædning.
Kan man så sige, at desto dyrere bil, desto vanskeligere argumentation? Principielt nej, men i virkelighedens verden gælder det nok. Om ikke andet, så fordi mange gerne vil gå efter at få den dyrere luksusbil. Så vil man måske forsøge at ”bøje” reglerne lidt. Men, den går ikke.
Specialindrettet betyder netop specialindrettet og ikke bare at en luksusbil skatte- og momsmæssigt bliver billigere.
Og, som det sidste, så kan man lære det fornuftige at bede om et bindende svar, hvis man ikke er helt sikker. Hellere det, end at hammeren falder bagefter, med både skat og bøde.
No comments yet.