At kommunikere med Skat

Vi har nu den 2. september – dagen efter den 1. september, hvor momsangivelserne for 1. halvår 2011 skulle angives.

Som det altid er tilfældet når vi skal lave angivelser til Skat er der klienter der har lavet deres koder om, og vi derfor ikke kan komme til at indberette.

I “gamle” dage må jeg indrømme at tingene var nemmere på den led. Der lavede man et stykke papir og gik på posthuset eller ud hos Skat og betalte sin moms. Det fungerede uanset hvad.

Idag er problemet at SKAT aller helst vil have, at kunderne autoriserer revisorerne til TastSelv og sekundært at vi anvender TastSelv koder.

Problemet med autorisation er, at mange kunder ikke er IT kyndige nok til at kunne finde ud af at lave autorisation. Det er en frygtelig masse besvær man skal igennem, for at kunden kan finde ud af det. Dernæst kræver det at revisionsvirksomheden har digitale medarbejder signaturer – igen en frygtelig masse bøvl.

Derfor foretrækker de fleste af os, at vi anvender TastSelv koder. Skat har allerede barslet med at de udfases, men lad os håbe der går en rum tid endnu. Måske kan man have en nemID løsning klar til den tid i stedet for digitalt signatur, så det måske kun bliver knap så bøvlet at autorisere osv.

TastSelv koderne har det indbyggede problem, at indtil for et par måneder siden kunne vi – hvis vi ringede og talte for vores syge moster – få lov at få en aktiveringskode (en kode der gælder 1 time der giver adgang til at danne en ny TastSelv kode) til de af vores kunder som havde glemt deres TastSelv koder, ikke havde fået aktiveret dem oprindeligt da de fik CVR nummer, eller som har ændret koden og glemt den. Men nu har SKAT lavet praksis om, så det kun er til allerede indtastede e-mail adresser eller mobil numre de vil sende aktiveringskoder. Og her er endnu et problem. Mange af vores kunder og mange rådgivere – advokater og andre revisorer – sørger ikke for at få indberettet mail adresser og mobil numre hos SKAT, når de opretter CVR numre. Og dermed kan vi slet ikke få TastSelv koder med kort varsel. Der skal vi bestille nye og vente 2-3 hverdage.

Jeg har netop læst i Ingeniøren at Staten i mange tilfælde faktisk allerede har de oplysninger til rådighed, men at systemer bare ikke kan tale sammen, og det derfor er umuligt at få en ny TastSelv kode.

Men, hvad med en god gammel papirangivelse, når tiden er presset og vi skal angive moms? Man kan ikke få dem elektronisk. Man skal ringe til et særligt telefonnummer – 70 10 10 70 – og så kan man pr. post få tilsendt en manuel angivelse. Spørgsmålet er så bare, om den kommer frem samtidig med den nye TastSelv kode?

SKAT har endvidere den politik, at hvis man selv laver et brev og sender, og selv danner en OCR linie på forsiden af TastSelv så man kan indbetale sin moms rettidigt, at man får sin momsangivelse retur med besked om at den er indberettet på uautoriseret måde. De vil derfor bede om en ny. Endvidere vil de give en bøde på 800 kr. for for sen angivelse. Om de vitterligt også vil give bøden på de 800 i alle tilfælde håber jeg nu ikke, men jeg har til gengæld erfaring for at man får angivelser retur, når de er angivet på uautoriserede blanketter eller i breve.

Så en opfordring: man kan spare sig selv og sin revisor for en frygtelig masse besvær, hvis man sørger for at få indberettet både sin e-mail adresse og sit mobil nummer til Skat – både til TastSelv erhver og til TastSelv privat.

, , ,

Trackbacks/Pingbacks

  1. Kommunikation med SKAT | TwoStep Accounting - 02/09/2011

    […] Jeg har netop lagt et ny indlæg op på Revsbæk Revision om kommunikation med Skat. […]

Skriv et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.