Virksomhedsordningen: Opspare til lav skat

Hvordan opsparer man i virksomhedsordningen?

De fleste ved, at hvis man driver virksomhed i selskabsform så betaler man 22% i skat. De er jo en del lavere, end når vi bliver beskattet som personer. For personer er skatten nemlig op til 56,1% når man betaler topskat. Det sker når man man tjener over 498.900 kr. om året (år 2018). I 2019 hæves beløbsgrænsen til 513.400 kr. (tak Helle Thorning for skattereformen fra 2012).

Men, man kan godt drive personlig virksomhed og alligevel få den lave skat på 22%, nemlig hvis man bruger opsparing i virksomhedsordningen.

Det går i korte træk ud på, at man deler sin økonomi op i en virksomhedsdel og en privat del.

Så holder man øje med, hvor mange penge du hæver ud af virksomheden til dig selv i årets løb. Hvis virksomhedens overskud er større, end det beløb, man har hævet til sig selv, så kan man spare forskellen op i virksomheden til 22% skat. Før har skatten været 25% og højere. Den følger selskabsskatteprocenten.

Et eksempel på opsparing i virksomhedsordningen

Hvis f.eks. overskuddet er 800.000 kr. og man har hævet 400.000 kr. til at sig selv i løbet af året, så kan man opspare de sidste 400.000 kr.

I stedet for at betale op til 56% i skat af de sidste 400.000 kr., kan man nøjes med at betale 22% i skat. Det vil sige at i stedet for 224.000 kr. i skat, “slipper” man med 88.000 kr.

Skatten af det opsparede beløb, de 88.000 kr., skal betales sammen med årsopgørelsen. Det man har sparet, nemlig 136.000 kr. bliver stående i virksomheden. Det kan være på en bankbog. Det kan være pengene er brug til køb af inventar, financiering af debitorer eller at betale virksomhedens udgifter.

Det eneste man skal (sagt i lidt forenklet form) er at lade være med at bruge pengene privat. Så kan de blive stående i virksomheden til lav skat.

Hvorfor opspare i virksomhedsordningen

Der er normalt følgende gode grunde til at opspare i virksomhedsordningen:

Nystartede virksomheder

Det kan f.eks. være nystartede virksomheder, som skal bruge mange penge til varelager eller debitorer. Selvom man tjener godt, kan det være drøjt. Derfor er det en fordel at undgå at betale 56% i skat, men i stedet kun 22%. Så slipper man for at låne pengene i banken.

Spare op til investeringer

Det kan være virksomheder, hvor man sparer sammen til investeringer, eller hvor man gerne vil af med en kassekredit/lån. Det er trods alt billigere at “låne” pengene hos SKAT, selvom man så skyder en skat foran sig.

Det kan også være, hvis man senere gerne vil omdanne sin virksomhed til et selskab og vil spare penge op til det.

Hvis man er på SU

Eller, hvis man er på SU og ikke må tjene mere end ca. 100.000 kr. om året. Så kan man spare alt over fribeløbsgrænsen op i virksomhedsordningen, for så tæller det ikke med i din personlige indkomst. Så har ganske vist heller ikke pengene til privatforbrug, men sparer dem op til senere.

Opsparing i virksomhedsordningen kan udjævne skatten

Opspare for at udjævne skatten

En grund til at bruge virksomhedsordning, kan også være, hvis man vil udjævne indkomsten over flere år og dermed udjævne sin skat. Hvis man i 2018 har et stort overskud, men i 2019 er mere usikker på resultatet, så kan man “flytte” indkomsten fra 2018 til 2019 (eller senere) ved at opspare overskuddet i 2018 i virksomheden.

Pointen er, at man beskatter indkomsten i et år, hvor ens indkomst i det hele taget er lavere (måske endda underskud i virksomheden). Dermed er skattesatsen også noget lavere, i hvert fald undgår man topskatten.

På den måde kan opsparing i virksomhedsordningen bruges til at flytte beskatningen fra høj skat til lavere skat.

Alt i alt, er der flere gode grunde til at overveje virksomhedsordningen.  Man behøver ikke et selskab, for at få den lave skat.

Opsparing – eller udskydelse af skat

Men, for der er jo altid et “men”: Opsparing i virksomhedsordningen er ikke helt “ufarligt,” hvis ikke man tænker sig om og planægger. Forstået på den måde, at hvis man har opsparet et stort overskud i virksomheden og så pludseligt hæver en masse penge til sig selv privat (ny bil, nyt køkken, jordomrejse, hvad ved jeg), så kommer skatten jo også.

For, når man hæver pengene ud til sig selv, skal man huske betale forskellen mellem de 22% skat og så op til den % som skatten er på det tidspunkt man genbeskatter.  Hvis skattesatsen til den tid (også) er 56%, så er man jo lige vidt, kan man sige.

Skatten skal betales på et tidspunkt (og kan måske blive billigere), men vi kan selv styre det og det er en stor fordel.

Bruger man virksomhedsordningen, skal der laves regnskab og specifikationer til tallene. Det kan vi hos Revsbæk Revision naturligvis hjælpe med.

Ligeså kan jeg høfligst anbefale Bogen om skat for selvstændige – med virksomhedsordningen, som er udgivet i slutningen af 2018 og derfor helt frisk. Her står langt mere om hvorfor, hvornår og hvordan man  kan opspare i virksomhedsordningen.

, , , , , , ,

42 Responses to Virksomhedsordningen: Opspare til lav skat

  1. Jesper 08/03/2011 at 14:07 #

    Virksomhedsordningen kan også bruges til at gøre gode investeringer bedre, da de rigtige investeringer gennem virksomhedsordningen bliver skattebegunstiget – og på den måde bliver hele investeringen finansieret af skat.

    Ønsker du at træde ind i virksomhedsordningen som privat, så er det bedste og nemmeste en investering i K/S. Men hvilke K/S investeringer er bedst? Du kan læse blogs om K/S investeringer her: http://360skat.dk/category/ks-investering

  2. Mikkel Hvenegaard 12/09/2011 at 00:48 #

    I artiklen står, at man vha. virksomhedsskatteordningen kan spare op i virksomheden og dermed undgå SU’s fribeløbsloft. Dette kan imidlertid ikke lade sig gøre, idet virksomhedens overskud (opsparingen) tæller med i den personlige indkomst.
    Se link:
    http://www.su.dk/SU/betingelser/maadutjene/indkomst/egenvirksomhed/Sider/default.aspx

    -Mikkel Hvenegaard

    • revsbaek 12/09/2011 at 09:00 #

      Hej Mikkel

      Pointen er at så længe man opsparer i virksomheden, så holder man indkomsten ude fra den personlige indkomst og det er den personlige indkomst som indgår i beregningen af egenindkomsten.

      Der står på SU: “Har du et overskud fra din egen virksomhed eller en udlejningsejendom, tæller overskuddet med i din egenindkomst, hvis overskuddet beskattes som personlig indkomst eller kapitalindkomst.”

      Først når man lader sig beskatte af det opsparede overskud indgår virksomhedens overskud i den personlige indkomst. Derfor kan virksomhedsordningen være en god idé for mange studerende.

  3. Thomas Thomsen 16/04/2012 at 13:49 #

    Den pointe med at man kan trække opsparede midler ud, men stadig fratrække den tidligere betalte skat på 25%, vidste jeg faktisk slet ikke.

    Hvordan gør man det rent praktisk?

    • Kyndsberg 17/04/2012 at 16:03 #

      Når man sparer op sparer man 75% op. De 25% er en midlertidig skat.

      Så når du logger ind på TastSelv og ser det opsparede i din skattemappe er det faktisk brutto beløbet, og ikke hvad du rent faktisk har sparet op.

      de 25% du allerede har betalt i skat bliver automatisk modregnet på årsopgørelsen som betalt skat.

  4. Maiken 18/09/2012 at 22:18 #

    Vedr. “Det kan også være, hvis man er på SU og ikke må tjene mere end ca. 75.000 kr. om året, så kan man spare alt over 75.000 kr. op i virksomhedsordningen, for så tæller det ikke med i indkomsten.”
    – Jeg har lige opstartet enkeltmandsvirksomhed for at gøre brug af VSO i forbindelse med at have tjent for meget ifht. SU.

    Jeg er da i tvivl om, hvordan jeg rent (lav)praktisk gør.

    Kan jeg oprette en konto til virksomheden, som jeg så overfører til (fra min lønkonto). Vil det da kunne trækkes fra min a-indkomst, så jeg i sidste ende selv regulerer denne?

    Jeg er helt på bar bund.

    Tak for en god hjemmeside!

    Mvh. Maiken

    • revsbaek 19/09/2012 at 08:53 #

      Hej Maiken
      Når du får din egen virksomhed og vil bruge virksomhedsordningen er det vigtigt at du holder virksomhedens penge og dine private penge helt adskilt. D.v.s. virksomheden skal have sin egen bankkonto, hvor det er virksomhedens CVR-nummer som er tilknyttet kontoen, og alle indtægter skal gå ind på den konto.
      De udgifter som virksomheden har, trækkes fra kontoen. Du må godt lægge ud for virksomheden og betale med dine private penge, men det skal bogføres på en mellemregningskonto, så man holder øje med det.

      Det som du bliver beskattet af privat er (lidt forenkelt sagt) de penge som du hæver til dig selv fra virksomhedens konto. Med andre ord: Det du hæver til dig selv fra virksomheden er det som indgår i din almindelige indkomst og dermed beregningsgrundlag for SU o.s.v.
      Så længe pengene står på virksomhedskontoen er det “virksomhedens penge” og kan opspares til 25% a/contoskat. Derfor er det vigtigt ikke at “blande” virksomhedens penge og dine egne penge, men have separate bankkonti.

      Når du arbejder i virksomheden sender virksomheden en regning til din kunde, så der bliver ikke noget med lønindkomst eller A-skat. Til gengæld skal du betale noget B-skat som selvstændig, det er en forskudsskat så SKAT er sikre på, at du betaler skat af det som du regner med at tjene.

      Du kan ikke lave din A-indkomst om til virksomhedsindkomst bagudrettet, men du kan måske begynde at sende regninger til din arbejdsgiver/kunde, i stedet for at få løn.

      Et par links:
      Forskudsskat: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1789598

      Lidt mere om virksomheder og beskatning i en glimrende bog om emnet (jeg har selv skrevet den, så det tør jeg godt sige 🙂
      http://regnskabsskolen.dk/boger/bogen-om-skat-for-selvstaendige/

      Det lyder for mig som om du er dér, hvor du har brug for at få ½-1 times rådgivning om de praktiske ting, derunder hvordan du bogfører i praksis o.s.v. så du kommer helt rigtigt fra start, så jeg vil anbefale dig at tale med en af mine kollegaer, eller Regnskabsskolen i København – eller mit kontor naturligvis. Når du så har kørt frem til 31.12. så skal du lave en selvangivelse i foråret 2013 med nogle specifikationer, så der bliver også lidt regnskabsarbejde selvom det er ret minimalt.

  5. Thomas Gredal 07/12/2016 at 14:45 #

    Kan det jeg læser her forstås sådan at jeg kan leje min lejlighed ud igennem virksomhedsordningen, og derigennem opspare overskuddet i virksomheden, således at overskuddet ingen indvirken har på mit SU-fribeløb før jeg vælger at tage pengene ud når jeg vel og mærke er færdiguddannet?
    Mange tak for hjælpen
    Mvh Thomas

    • Thomas Gredal 07/12/2016 at 14:49 #

      Det sidste blev lidt knudret. Pointen er om jeg kan opspare overskuddet fra udlejning i virksomheden således at det ikke har nogen indvirken på mit SU-fribeløb? Jeg behøves ikke pengene nu, min kone arbejder 🙂

  6. Søren Revsbæk 08/12/2016 at 10:46 #

    Det som virksomhedsordningen gør, er at den holder din virksomhedsindkomst adskilt fra din personlige indkomst. Så, det du sparer op i virksomheden tæller ikke med i din personlige indkomst. Hvis du f.eks. har et overskud på kr. 30.000 ved udlejningen og opsparer alle kr. 30.000 i virksomhedsordningen til 22% skat, så kommer der kr. 0 fra virksomheden ind i din personlige indkomst.
    Som jeg er orienteret, så betyder det at dit overskud ved udljeningen ikke påvirker, hvad du kan få i SU.

  7. Henrik G Lund 14/03/2018 at 19:46 #

    Hej Revsbæk,
    Jeg har anvendt vso siden 2013 og opsparet overskud grundet jeg har været lønmodtager ved siden af. I 2017 har jeg et underskud og skal dermed udtrække opsparet overskud i rubrik 152, men jeg kan kun få lov at skrive hele mit opsparede overskud i det felt og ikke kun dele heraf til dækning af underskud. Kan I give et hint om hvor der også skal tastes?

    Vh Henrik Lund
    Projektomslag.dk

    • Søren Revsbæk 14/03/2018 at 21:59 #

      Hej Henrik. Det er rubrik 151 du skal bruge, når du genbeskatter opsparet overskud. Rubrik 152 er “bare” et tal for, hvor meget du har hævet i løbet af året. Har du et underskud på f.eks. kr. 30.000, så skal du skrive kr. 30.000 i rubrik 151. Så bliver det beløb genbeskattet.
      Det kan godt være der er langt en spærring ind i systemet, så man ikke kan skrive for lidt i rubrik 151. Det bliver jeg svar skyldig på og hvis du har skrevet i 151, en fået nej til at gå videre, kan det måske være svaret.

  8. Henrik Lund 14/03/2018 at 22:26 #

    Hej Søren, jeg undskylder at have skrevet 152, det er selvfølgelig 151. Vil det sige jeg skal skrive til skat og bede dem fjerne minimums spærring på feltet? Vh Henrik

    • Søren Revsbæk 14/03/2018 at 22:49 #

      Hej Henrik. Du skal jo minimum genbeskatte lige så meget opsparet overskud, som du samlet har underskud. Så, hvis det tal du skriver i 151 er lige med, eller større, end underskud efter renter, så burde der ikke være noget problem.

      Hvis det samlede opsparede overskud er mindre end underskuddet, kan man naturligvis kun genbeskatte det opsparede overskud der er.

  9. Henrik Lund 15/03/2018 at 11:33 #

    Hej Søren, nu fandt jeg årsagen. Man skal taste underskud efter renter i rubrik 151:) Har faktisk et andet spørgsmål også. Kan det passe at man ikke kan udnytte bundfradraget på topskat hos sin ægtefælle? Altså hvis æ1 tjener 800.000 kr og æ2 200.000 kr så betaler æ1 fuld topskat over de 479.600kr (bundfradrag) Hvis begge ægtefæller tjente 400.000kr hver så betaler de 0 kr i topskat – kan de virkelig passe?

    Vh Henrik

    • Søren Revsbæk 15/03/2018 at 11:51 #

      Hej Henrik. Ja, man kan godt blive lidt narret af, at virksomhedens resultat jo ikke er det, som står i 112, men efter renter.

      Omkring topskat: Ja. Man kan ikke overføre uudnyttet bundfradrag i topskatten mellem ægtefæller, sådan som man kan med underskud i den skattepligtige indkomst.

      Det man så kan gøre i stedet er jo, at lade ægtefællen få indkomst som medarbejderne ægtefælle – forudsat at vilkårene for det er til stede, d.v.s. ægtefællen arbejder i virksomheden.

      Men, almindeligt overførselsadgang det har man ikke.

  10. Henrik 16/03/2018 at 23:28 #

    Hej Søren, men kommer til at tænke på at rent logisk set er det vel ikke muligt at få fradrag for medarbejdende ægtefælle når der underskud i skatteåret?

    • Søren Revsbæk 27/03/2018 at 09:55 #

      Nej, overførsel til medarbejdende ægtefælle kan man kun, når der er noget at overføre af, så at sige.

  11. Lisbet 07/05/2018 at 22:01 #

    Hej,
    Jeg er ved at lave regnskab for 2017 i min enkeltmandsvirksomhed. Jeg har et overskud, som jeg gerne vil overføre til næste virksomhedsår, da jeg har en del udgifter i 2018. Rent praktisk, i hvilken rubrik indberetter jeg overskuddet, så jeg kun kommer til at betale de ca 22% i skat og ikke fuld skat?!
    På forhånd tak!

    • Søren Revsbæk 08/05/2018 at 08:32 #

      Hej Lisbet. Det beløb du gerne vil opspare skal skrives i rubrik 149. Men, husk at du naturligvis også skal lave de andre beregninger: Indskudskonto (rubrik 984), Kapitalafkastgrundlag og eventuelt kapitalafkast (rubrik 148) og beregne de samlede overførsler (rubrik 152), det er på baggrund af hævninger og private andele m.v.

  12. Morten 21/08/2018 at 10:11 #

    Hej Søren,

    Jeg kigger på at oprette et IS sammen med min snart kone, som vi vil bruge som en slags privat pensionsfond. Vi vil indsætte et fast månedligt beløb og virksomheden vil investere dette.
    Grunden til at jeg kigger på denne specifikke løsning er at vi gerne vil have frihed til at bestemme hvornår vi vil begynde at bruge af pengene.
    Jeg er med på at der ikke er noget fradrag i forhold til indbetaling til denne “fond”, men de småinvesteringer jeg har nu giver et afkast på mellem 10-15% om året og det vil alligevel rende op i nogle pæne beløber over 20-30 år.
    Er der noget i forhold til SKAT hvis man bliver ved med at indskyde penge selvom virksomheden har overskud (i forhold til renteindtægter) eller kan man bare give los?

  13. Søren Revsbæk 20/09/2018 at 20:18 #

    Hej Morten. Beklager indledningsvist mit sene svar.

    Forudsætningen for at bruge virksomhedsordning er jo, at man er erhvervsdrivende. Der er ikke noget i vejen for, at man har et I/S (evt. med sin ægtefælle) og at begge anvender virksomhedsordningen. Så længe man har erhvervsmæssig aktivitet, det kan f.eks. være udlejning af en ejendom, så kan I bruge virksomhedsordningen og bruge den til opsparing på den måde.

    Man kan ikke bruge virksomhedsordningen til almindelig investering i aktier, men man kan godt købe beviser i visse investeringsforeninger. Der bliver så tale om en lagerbeskatning, d.v.s. man beskattes hver år af gevinst/tab.

    Så siger du: Er der noget problem i, at man sætter private penge ind i virksomheden, løbende over årene.

    Når der sker kontante overførsler mellem virksomhedsordningen og privat, så registreres det på mellemregningskontoen. Der er ikke noget i vejen for, at man sætter et kontant beløb ind fra en privat bankkonto til virksomhedens bankkonto og bogfører det på mellemregningskontoen, så man har de penge til gode i virksomheden. Kontante overførsler fra privat til virksomheden skal altid bogføres over mellemregningskontoen.

    Jeg kan ikke se noget sted, at der skulle være begrænsning på, at overføre penge fra privatøkonomien til virksomhedsordningen på den måde.

    Men, man skal jo være opmærksom på, at et afkast på 100 kr. på en obligation man ejer privat jo er kapitalindkomst, d.v.s. maks 42% skat, hvorimod samme afkast på kr. 100 i virksomhedsordningen jo er personlig indkomst.

    Godt nok kan man opspare til 22% skat, men på et eller andet tidspunkt skal pengene jo ud af virksomhedsordningen igen. Enten som personlig indkomst med AM-bidrag (evt. topskat til 56% alt i alt), eller via indskud på pensionsordning og så bliver det også personlig indkomst. Altså risikerer man at det bliver dyrere, end skatten ellers ville have været.

    Så, om det er en god idé at sætte de private penge ind til forrentning i virksomhedsordningen, er en sag man individuelt må regne på.

    vh
    Søren Revsbæk

  14. Viggo Møller 24/10/2018 at 12:15 #

    Hej Søren
    en udlejningsejendom med 3 lejligheder har i en årrække været i virksomhedsordningen men er nu solgt.
    Der står en stor sum på hensat til senere hævning – som nu vel kommer til beskatning.
    der står også et pænt beløb på noget der hedder Succession. Hvad betyder det?

    • Søren Revsbæk 24/10/2018 at 12:58 #

      ja, det opsparede overskud kommer til beskatning, hvis ikke du begynder på en anden virksomhed i 2018, eller senest i 2019. I salgsåret kan du godt opsparet i virksomhedsordningen, men hvis du ikke inden udgangen af året efter, dvs. 2019, er begyndt en anden virksomhed i virksomhedsordningen, så skal der beskattes. En anden virksomhed kan f.eks. være udlejning af en lejlighed du køber.
      Succession betyder, at du måske har overtaget ejendommen til en lavere pris ved købet, hvis du har overtaget den fra familie og dermed har du overtaget forpligtelsen til at betale den avanceskat, som de skulle have haft betalt dengang de overdrog til dig. Det kræver selvsagt mere viden om det konkrete at svare dig grundigt på det, men det er i hvert fald at du samlet betaler mere skat nu, fordi du har overtaget noget til en skattemæssig lav købspris. vh/Søren

  15. Martin Lund Jensen 22/01/2019 at 11:35 #

    Hej.
    Hvis man har en enkeltmandsvirksomhed (servicevirksomhed) med et stort opsparet overskud som man gerne vil sælge, men gerne vil udskyde beskatningen over nogle år 3-5.
    Kan man så sælge dette firma med tilhørende CVR nr. samt kunde portefølje og derefter overfører opsparet overskud til nyt CVR. og firma i ens eget navn?
    Mvh Martin

    • Søren Revsbæk 22/01/2019 at 12:24 #

      Hej Martin
      Ja, det kan du godt. Hvis du sælger dit firma i 2018 og starter et nyt firma i 2018, eller 2019, så kan du godt fortsætte med virksomhedsordningen og det opsparede overskud vedbliver at være i virksomhedsordningen. Det kræver selvfølgelig at det ny firma også er en enkeltmandsvirksomhed og er en erhvervsmæssig virksomhed. Det med erhvervsmæssig virksomhed skal man ikke tage for let på, for der har været nogle afgørelser hvor indehaveren er blevet underkendt, fordi den virksomhed man har startet, ikke giver et reelt overskud (læs: Kun var etableret for at bevare virksomhedsordningen). Men, laver man f.eks. en udlejning, eller noget helt andet, som giver et reelt overskud og derfor er erhvervsmæssigt, så er svaret på dit spørgsmål et ja.

  16. Peter 26/01/2019 at 20:45 #

    Hej Søren

    Kan man ved siden af en udlejningsvirksomhed man har som beskattes efter virksomhedsordningen, have et normalt lønmodtagerarbejde i en anden virksomhed man ikke ejer?

    Hvis ja, hvordan bliver man så beskattet af lønmodtagerjobbet?

    • Søren Revsbæk 29/01/2019 at 14:19 #

      Hej Peter. Ja, ingen problem i det. Beskatningen sker sådan at indkomsten fra virksomheden (den del som ikke opspares i virksomhedsordningen) lægges sammen med indkomsten fra løn m.v. og så bliver skatten beregnet ud fra det.

      Overskud af virksomhed (excl. opsparing) går ind som personlig indkomst ligesom f.eks. løn. Har man kr. 400.000 fra løn og kr. 50.000 fra virksomhed, så skal der betales skat af en personlig indkomst på kr. 450.000. En forskel er afregningen af AM-bidrag. Af lønnen er der jo trukket de 8% AM-bidrag forlods. Af virksomhedsoverskuddet skal man selv afregne de 8% AM-bidrag, før overskuddet går ind i den personlige indkomst.

  17. John Christensen 31/01/2019 at 16:04 #

    Hej Søren, tak for supergode svar herinde som er til at forstå!

    Efter at have været selvstændig i virksomhedsordningen i mange år har jeg afhændet min virksomhed, men har købt nogle ejendomme som jeg lever af at leje ud. Dermed beskattes jeg fortsat efter virksomhedsordningen. Mit spørgsmål er følgende: En gang imellem får jeg tilbudt små konsulentopgaver fra min gamle branche. Hvis jeg siger ja til sådan en opgave, kan jeg så få betaling som honorar (B-skattepligtigt) og lade dette honorar gå ind i min virksomhedsordning?

    Venlig hilsen
    John

    • Søren Revsbæk 02/02/2019 at 17:43 #

      Hej John
      Det med honorarer, er altid noget der kan give anledning til spørgsmål. Som hovedregel kan man sige,at vi kan tjene vores penge på tre måder: Enten som lønmodtagere, som honorarmodtager eller som selvstændig. Med ejendommene er du jo klart selvstændig. Spørgsmålet er så: Har din virksomhed som konsulent “nok at gøre” med din virksomhed som selvstændig, til at man kan sige at det er en del af din selvstændige virksomhed, eller skal du have honorarerne med direkte på selvangivelsen? Som jeg læser dit spørgsmål, så har du indtægter som konsulent, fordi du tidligere har faktureret som konsulent fra din virksomhed, og så vil jeg mene at det hælder i retning af, at du godt kan fakturere honorarerne fra virksomheden og tage dem med i virksomhedsordningen. Hvis du så laver for mere end kr. 50.000 årligt i honorarer, medfører det momspligt, men det er jo en anden snak (hvis ikke du er momsregistreret i forvejen).

  18. John Christensen 03/02/2019 at 18:44 #

    Hvad så med bestyrelseshonorar fra bestyrelsesposter i andre virksomheder? Kan det indsættes på min konto i virksomhedsordningen, eller skal det indkomstbeskattes og betales A-skat heraf?

    Venlig hilsen
    John

    • Søren Revsbæk 07/02/2019 at 15:00 #

      Hej John
      Honorarer for bestyrelsesposter vil normalt blive anset for personlig indkomst for dig, dvs. direkte på din selvangivelse og ikke ind i virksomhedsordningen. Hvis det er B-honorarer skal der ikke trækkes A-skat, men det er stadig din egen personlige indkomst, som ikke har med virksomheden at gøre.

  19. Andre 30/04/2019 at 23:01 #

    Hej Søren

    Min kone og jeg udlejer en lejlighed som vi købte sidste år. (50% ejerandel hver).
    Overskuddet fra udlejning bliver sat på en bankkonto hvor al økonomi omkring lejligheden føres. Pengene skal ikke hæves før salg af lejligheden om mange år. Altså 100% opsparing i virksomheden?
    For at få den største skattemæssige fordel, skal vi skrive overskuddet for udlejning i rubrik 149 hvert år?
    Vil det være smartest at det er min kone der kører VSO da hun ikke betaler topskat?

    Venlig Hilsen
    Andre

    • Søren Revsbæk 01/05/2019 at 17:15 #

      Ja, hvis I ikke hæver pengene til privat, så kan I opspare overskuddet fra udlejningen i virksomhedsordningen til 22% acontoskat. Det beløb man vil opspare skriver man ganske rigtigt i rubrik 149 på selvangivelse. Det er dog så ikke helt gjort med det, for man skal også lave specifikationerne til virksomhedsordningen: Indskudskonto, kapitalafkastgrundlag (selvom kapitalafkastet i år er 0%), konto for opsparet overskud m.v. Men, princippet er korrekt.

      Skal man så altid spare op? Opsparing er jo kun en udsættelse af skatten til engang ude i fremtiden. Det kan være godt nok, hvis man tror på at skatten bliver billigere ude i fremtiden (eller man har brug for pengene i virksomhedens drift, hvilket næppe er jeres situation).
      Normalt vil jeg sige at man altid bør lade sig beskatte op til topskattegrænsen og så opspare derover. Op til topskattegrænsen betaler man ca. 40% – 42% og, hånden på hjertet, meget billigere bliver det nok ikke og så kan man jo lige så godt få afregnet skatte. nu. Ligger man over topskattegrænsen betaler man ca. 56% i skat og den del af indkomsten som er over topskattegrænsen, kan det være fornuftigt at flytte til en lavere skat i fremtiden.
      Mit råd vil – på den begrænsede baggrund jeg lige har her – være at i beskatter hos din hustru op til topskatten og så sparer resten op.
      vh
      Søren Revsbæk

  20. Helena Christensen 10/07/2019 at 19:14 #

    Hej Søren.

    Jeg har et spørgsmål til dig.

    Der er tale om en enkeltmandsvirksomhed, som anvender VSO ordningen.

    i år X har virksomheden haft et overskud på: 100.000 kr.
    i samme år hæves privat 50.000 kr. – så er der 50.000 kr. tilbage til VSO ordningen.
    Er det så 50.000 kr. der skal angives i rubrik 149?

    Med venlig hilsen
    Helena

    • Søren Revsbæk 11/07/2019 at 12:15 #

      Hej Helena.
      Ja, hvis der er tjent kr. 100.000 og der er hævet kr. 50.000 ud af virksomheden, så der i virksomheden nu er kr. 50.000 tilbage så kan man opspare de kr. 50.000. Det skal ganske rigtigt anføres i rubrik 149.
      vh
      Søren Revsbæk

Trackbacks/Pingbacks

  1. Indberette årsregnskab, hvornår er det nu? - Revsbæk Revision - 18/04/2019

    […] men forskellen er den samme: Man skal indberette sin indkomst fra virksomheden og evt. brug af virksomhedsordning […]

Skriv et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.