Virksomhedsordningen: Opspare til lav skat

Hvordan kan du opspare i virksomhedsordningen?

Vil du opspare i din virksomhed, til 22% skat, i stedet for at betale fuld skat, kan virksomhedsordningen være noget for dig.

Driver du din virksomhed i et selskab, så betaler man 22% i skat af overskuddet. Det er anderledes for personlige virksomheder. Overskud skal nemlig beskattes som personligt indkomst og dér er skatten op til ca. 56% når man betaler topskat. Det sker når man man tjener over en vis indkomst. I 2022 er beløbsgrænsen kr. 552.500 og i 2021 var det kr. 544.800 (tak Helle Thorning for skattereformen fra 2012).

Men, man kan godt drive personlig virksomhed og alligevel få den lave skat på 22%, hvis man bruger opsparing i virksomhedsordningen.

Det går i korte træk ud på, at man deler sin økonomi op i en virksomheds del og en privat del.

Så holder du øje med, hvor mange penge du hæver ud af virksomheden til dig selv i årets løb. Hvis virksomhedens overskud er større, end det beløb, man har hævet til sig selv, så kan du opspare forskellen  i virksomheden og nøjes med at betale 22% skat.

Før har skatten været 25% og højere. Den følger selskabsskattens udvikling over årene, som det ses i denne publikation.

Hvem kan bruge virksomhedsordningen

Det kan som udgangspunkt alle, der driver selvstændig virksomhed (enkeltmandsvirksomhed, også kaldet EMV). Det vil normalt sige, at man har et CVR-nummer. Man behøver ikke nødvendigvis være momsregistreret, for også virksomheder, der ikke er momsregistreret, kan bruge virksomhedsordningen og spare op.

Men, man skal drive selvstændig virksomhed, for egen regning og risiko. Honorarmodtagere kan som udgangspunkt derfor ikke og det kan en række bloggere/influencere, kunstnere, forfattere m.v. heller ikke, men det kræver en konkret vurdering.

Til og med år 2020 kan man også bruge virksomhedsordning på forældrekøb, men det er sluttet med udgangen af 2020 for langt de fleste. Personer, der både har virksomhed og et forældrekøb, kan dog godt blive ved med virksomhedsordningen.

Et eksempel på opsparing i virksomhedsordningen

Hvis f.eks. overskuddet er 1.000.000 kr. og man har hævet 600.000 kr. til at sig selv i løbet af året, så kan man opspare de sidste 400.000 kr.

I stedet for at betale op til 56% i skat af de sidste 400.000 kr., kan man nøjes med at betale 22% i skat. Det vil sige at i stedet for 224.000 kr. i skat, “slipper” man med 88.000 kr.

Skatten af det opsparede beløb, de 88.000 kr., skal betales sammen med årsopgørelsen. De penge man har sparet, nemlig 136.000 kr. bliver stående i virksomheden. Det kan være på en bankbog. Det kan være pengene er brug til køb af inventar, financiering af debitorer eller at betale virksomhedens udgifter. Nu skriver jeg “sparet,” men i realiteten er der tale om at udskyde skatten. Til den er lavere, eller måske slet ikke er der. Mere om det senere.

Det eneste man skal (sagt i lidt forenklet form), er at lade være med at bruge pengene privat. Så kan de blive stående i virksomheden til lav skat.

Hvorfor opspare i virksomhedsordningen

Der er normalt følgende gode grunde til at opspare i virksomhedsordningen:

Nystartede virksomheder

Det kan f.eks. være nystartede virksomheder, som skal bruge mange penge til varelager eller debitorer. Selvom man tjener godt, kan det være drøjt. Derfor er det en fordel at undgå at betale 56% i skat, men i stedet kun 22%. Så slipper man for at låne pengene i banken.

Spare op til investeringer

Det kan være virksomheder, hvor man sparer sammen til investeringer, eller hvor man gerne vil af med en kassekredit/lån. Det er trods alt billigere at “låne” pengene hos SKAT, selvom man så skyder en skat foran sig.

Det kan også være, hvis man senere gerne vil omdanne sin virksomhed til et selskab og vil spare penge op til det.

Hvis man er på SU

Eller, hvis man er på SU og ikke må tjene mere end ca. 100.000 kr. om året. Så kan man spare alt over fribeløbsgrænsen op i virksomhedsordningen, for så tæller det ikke med i din personlige indkomst. Så har ganske vist heller ikke pengene til privatforbrug, men sparer dem op til senere.

Opsparing i virksomhedsordningen kan udjævne skatten

Opspare for at udjævne skatten

En grund til at bruge virksomhedsordning, kan også være, hvis man vil udjævne indkomsten over flere år og dermed udjævne sin skat. Hvis man i 2022 har et stort overskud, men i 2023 er mere usikker på resultatet, så kan man “flytte” indkomsten fra 2022 til 2023 (eller senere) ved at opspare overskuddet i 2022 i virksomheden.

Pointen er, at man beskatter indkomsten i et år, hvor ens indkomst i det hele taget er lavere. Måske endda giver underskud. Dermed er skattesatsen også noget lavere, i hvert fald undgår man topskatten.

På den måde kan opsparing i virksomhedsordningen bruges til at flytte beskatningen fra et tidspunkt med høj skat til tidspunkt med lavere skat.

Alt i alt, er der flere gode grunde til at overveje virksomhedsordningen.  Man behøver ikke et selskab, for at få den lave skat.

Opsparing – eller udskydelse af skat

Men, for der er jo altid et “men”: At opspare i virksomheden er ikke helt skattemæssigt ufarligt, hvis ikke man tænker sig om og planlægger. Forstået på den måde, at hvis man har opsparet et stort overskud i virksomheden og så pludseligt hæver en masse penge til sig selv privat (ny bil, nyt køkken, jordomrejse, hvad ved jeg), så skal resten af skatte jo betales.

For, når man hæver pengene ud til sig selv, skal man huske betale forskellen mellem de 22% skat og så op til den %-sats som skatten er på det tidspunkt man hæver pengene (genbeskatter det opsparede overskud).  Hvis skattesatsen til den tid (også) er 56%, så er man jo lige vidt, kan man sige.

Skatten skal betales på et tidspunkt (og kan måske blive billigere), men vi kan selv styre det og det er en stor fordel, så det kan typisk betale sig at spare op i virksomheden.

Mere viden om virksomhedsordningen

Her kan jeg anbefale Bogen om skat for selvstændige – med virksomhedsordningen, som jeg har skrevet. Den er er udgivet i slutningen af 2018 og derfor stadig frisk på reglerne som de er nu. Her står langt mere om hvorfor, hvornår og hvordan man  kan opspare i virksomhedsordningen.

Brug revisor til virksomhedsordningen

Hos Revsbæk Revision har vi erfaring med at bruge virksomhedsordningen for mange forskellige virksomheder. Du kan finde vores kontaktoplysninger her og i øvrigt læse mere om os på dette link.

, , , , , , , ,

83 Responses to Virksomhedsordningen: Opspare til lav skat

  1. Jesper 08/03/2011 at 14:07 #

    Virksomhedsordningen kan også bruges til at gøre gode investeringer bedre, da de rigtige investeringer gennem virksomhedsordningen bliver skattebegunstiget – og på den måde bliver hele investeringen finansieret af skat.

    Ønsker du at træde ind i virksomhedsordningen som privat, så er det bedste og nemmeste en investering i K/S. Men hvilke K/S investeringer er bedst? Du kan læse blogs om K/S investeringer her: http://360skat.dk/category/ks-investering

  2. Mikkel Hvenegaard 12/09/2011 at 00:48 #

    I artiklen står, at man vha. virksomhedsskatteordningen kan spare op i virksomheden og dermed undgå SU’s fribeløbsloft. Dette kan imidlertid ikke lade sig gøre, idet virksomhedens overskud (opsparingen) tæller med i den personlige indkomst.
    Se link:
    http://www.su.dk/SU/betingelser/maadutjene/indkomst/egenvirksomhed/Sider/default.aspx

    -Mikkel Hvenegaard

    • revsbaek 12/09/2011 at 09:00 #

      Hej Mikkel

      Pointen er at så længe man opsparer i virksomheden, så holder man indkomsten ude fra den personlige indkomst og det er den personlige indkomst som indgår i beregningen af egenindkomsten.

      Der står på SU: “Har du et overskud fra din egen virksomhed eller en udlejningsejendom, tæller overskuddet med i din egenindkomst, hvis overskuddet beskattes som personlig indkomst eller kapitalindkomst.”

      Først når man lader sig beskatte af det opsparede overskud indgår virksomhedens overskud i den personlige indkomst. Derfor kan virksomhedsordningen være en god idé for mange studerende.

  3. Thomas Thomsen 16/04/2012 at 13:49 #

    Den pointe med at man kan trække opsparede midler ud, men stadig fratrække den tidligere betalte skat på 25%, vidste jeg faktisk slet ikke.

    Hvordan gør man det rent praktisk?

    • Kyndsberg 17/04/2012 at 16:03 #

      Når man sparer op sparer man 75% op. De 25% er en midlertidig skat.

      Så når du logger ind på TastSelv og ser det opsparede i din skattemappe er det faktisk brutto beløbet, og ikke hvad du rent faktisk har sparet op.

      de 25% du allerede har betalt i skat bliver automatisk modregnet på årsopgørelsen som betalt skat.

  4. Maiken 18/09/2012 at 22:18 #

    Vedr. “Det kan også være, hvis man er på SU og ikke må tjene mere end ca. 75.000 kr. om året, så kan man spare alt over 75.000 kr. op i virksomhedsordningen, for så tæller det ikke med i indkomsten.”
    – Jeg har lige opstartet enkeltmandsvirksomhed for at gøre brug af VSO i forbindelse med at have tjent for meget ifht. SU.

    Jeg er da i tvivl om, hvordan jeg rent (lav)praktisk gør.

    Kan jeg oprette en konto til virksomheden, som jeg så overfører til (fra min lønkonto). Vil det da kunne trækkes fra min a-indkomst, så jeg i sidste ende selv regulerer denne?

    Jeg er helt på bar bund.

    Tak for en god hjemmeside!

    Mvh. Maiken

    • revsbaek 19/09/2012 at 08:53 #

      Hej Maiken
      Når du får din egen virksomhed og vil bruge virksomhedsordningen er det vigtigt at du holder virksomhedens penge og dine private penge helt adskilt. D.v.s. virksomheden skal have sin egen bankkonto, hvor det er virksomhedens CVR-nummer som er tilknyttet kontoen, og alle indtægter skal gå ind på den konto.
      De udgifter som virksomheden har, trækkes fra kontoen. Du må godt lægge ud for virksomheden og betale med dine private penge, men det skal bogføres på en mellemregningskonto, så man holder øje med det.

      Det som du bliver beskattet af privat er (lidt forenkelt sagt) de penge som du hæver til dig selv fra virksomhedens konto. Med andre ord: Det du hæver til dig selv fra virksomheden er det som indgår i din almindelige indkomst og dermed beregningsgrundlag for SU o.s.v.
      Så længe pengene står på virksomhedskontoen er det “virksomhedens penge” og kan opspares til 25% a/contoskat. Derfor er det vigtigt ikke at “blande” virksomhedens penge og dine egne penge, men have separate bankkonti.

      Når du arbejder i virksomheden sender virksomheden en regning til din kunde, så der bliver ikke noget med lønindkomst eller A-skat. Til gengæld skal du betale noget B-skat som selvstændig, det er en forskudsskat så SKAT er sikre på, at du betaler skat af det som du regner med at tjene.

      Du kan ikke lave din A-indkomst om til virksomhedsindkomst bagudrettet, men du kan måske begynde at sende regninger til din arbejdsgiver/kunde, i stedet for at få løn.

      Et par links:
      Forskudsskat: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1789598

      Lidt mere om virksomheder og beskatning i en glimrende bog om emnet (jeg har selv skrevet den, så det tør jeg godt sige 🙂
      http://regnskabsskolen.dk/boger/bogen-om-skat-for-selvstaendige/

      Det lyder for mig som om du er dér, hvor du har brug for at få ½-1 times rådgivning om de praktiske ting, derunder hvordan du bogfører i praksis o.s.v. så du kommer helt rigtigt fra start, så jeg vil anbefale dig at tale med en af mine kollegaer, eller Regnskabsskolen i København – eller mit kontor naturligvis. Når du så har kørt frem til 31.12. så skal du lave en selvangivelse i foråret 2013 med nogle specifikationer, så der bliver også lidt regnskabsarbejde selvom det er ret minimalt.

  5. Thomas Gredal 07/12/2016 at 14:45 #

    Kan det jeg læser her forstås sådan at jeg kan leje min lejlighed ud igennem virksomhedsordningen, og derigennem opspare overskuddet i virksomheden, således at overskuddet ingen indvirken har på mit SU-fribeløb før jeg vælger at tage pengene ud når jeg vel og mærke er færdiguddannet?
    Mange tak for hjælpen
    Mvh Thomas

    • Thomas Gredal 07/12/2016 at 14:49 #

      Det sidste blev lidt knudret. Pointen er om jeg kan opspare overskuddet fra udlejning i virksomheden således at det ikke har nogen indvirken på mit SU-fribeløb? Jeg behøves ikke pengene nu, min kone arbejder 🙂

  6. Søren Revsbæk 08/12/2016 at 10:46 #

    Det som virksomhedsordningen gør, er at den holder din virksomhedsindkomst adskilt fra din personlige indkomst. Så, det du sparer op i virksomheden tæller ikke med i din personlige indkomst. Hvis du f.eks. har et overskud på kr. 30.000 ved udlejningen og opsparer alle kr. 30.000 i virksomhedsordningen til 22% skat, så kommer der kr. 0 fra virksomheden ind i din personlige indkomst.
    Som jeg er orienteret, så betyder det at dit overskud ved udljeningen ikke påvirker, hvad du kan få i SU.

  7. Henrik G Lund 14/03/2018 at 19:46 #

    Hej Revsbæk,
    Jeg har anvendt vso siden 2013 og opsparet overskud grundet jeg har været lønmodtager ved siden af. I 2017 har jeg et underskud og skal dermed udtrække opsparet overskud i rubrik 152, men jeg kan kun få lov at skrive hele mit opsparede overskud i det felt og ikke kun dele heraf til dækning af underskud. Kan I give et hint om hvor der også skal tastes?

    Vh Henrik Lund
    Projektomslag.dk

    • Søren Revsbæk 14/03/2018 at 21:59 #

      Hej Henrik. Det er rubrik 151 du skal bruge, når du genbeskatter opsparet overskud. Rubrik 152 er “bare” et tal for, hvor meget du har hævet i løbet af året. Har du et underskud på f.eks. kr. 30.000, så skal du skrive kr. 30.000 i rubrik 151. Så bliver det beløb genbeskattet.
      Det kan godt være der er langt en spærring ind i systemet, så man ikke kan skrive for lidt i rubrik 151. Det bliver jeg svar skyldig på og hvis du har skrevet i 151, en fået nej til at gå videre, kan det måske være svaret.

  8. Henrik Lund 14/03/2018 at 22:26 #

    Hej Søren, jeg undskylder at have skrevet 152, det er selvfølgelig 151. Vil det sige jeg skal skrive til skat og bede dem fjerne minimums spærring på feltet? Vh Henrik

    • Søren Revsbæk 14/03/2018 at 22:49 #

      Hej Henrik. Du skal jo minimum genbeskatte lige så meget opsparet overskud, som du samlet har underskud. Så, hvis det tal du skriver i 151 er lige med, eller større, end underskud efter renter, så burde der ikke være noget problem.

      Hvis det samlede opsparede overskud er mindre end underskuddet, kan man naturligvis kun genbeskatte det opsparede overskud der er.

  9. Henrik Lund 15/03/2018 at 11:33 #

    Hej Søren, nu fandt jeg årsagen. Man skal taste underskud efter renter i rubrik 151:) Har faktisk et andet spørgsmål også. Kan det passe at man ikke kan udnytte bundfradraget på topskat hos sin ægtefælle? Altså hvis æ1 tjener 800.000 kr og æ2 200.000 kr så betaler æ1 fuld topskat over de 479.600kr (bundfradrag) Hvis begge ægtefæller tjente 400.000kr hver så betaler de 0 kr i topskat – kan de virkelig passe?

    Vh Henrik

    • Søren Revsbæk 15/03/2018 at 11:51 #

      Hej Henrik. Ja, man kan godt blive lidt narret af, at virksomhedens resultat jo ikke er det, som står i 112, men efter renter.

      Omkring topskat: Ja. Man kan ikke overføre uudnyttet bundfradrag i topskatten mellem ægtefæller, sådan som man kan med underskud i den skattepligtige indkomst.

      Det man så kan gøre i stedet er jo, at lade ægtefællen få indkomst som medarbejderne ægtefælle – forudsat at vilkårene for det er til stede, d.v.s. ægtefællen arbejder i virksomheden.

      Men, almindeligt overførselsadgang det har man ikke.

  10. Henrik 16/03/2018 at 23:28 #

    Hej Søren, men kommer til at tænke på at rent logisk set er det vel ikke muligt at få fradrag for medarbejdende ægtefælle når der underskud i skatteåret?

    • Søren Revsbæk 27/03/2018 at 09:55 #

      Nej, overførsel til medarbejdende ægtefælle kan man kun, når der er noget at overføre af, så at sige.

  11. Lisbet 07/05/2018 at 22:01 #

    Hej,
    Jeg er ved at lave regnskab for 2017 i min enkeltmandsvirksomhed. Jeg har et overskud, som jeg gerne vil overføre til næste virksomhedsår, da jeg har en del udgifter i 2018. Rent praktisk, i hvilken rubrik indberetter jeg overskuddet, så jeg kun kommer til at betale de ca 22% i skat og ikke fuld skat?!
    På forhånd tak!

    • Søren Revsbæk 08/05/2018 at 08:32 #

      Hej Lisbet. Det beløb du gerne vil opspare skal skrives i rubrik 149. Men, husk at du naturligvis også skal lave de andre beregninger: Indskudskonto (rubrik 984), Kapitalafkastgrundlag og eventuelt kapitalafkast (rubrik 148) og beregne de samlede overførsler (rubrik 152), det er på baggrund af hævninger og private andele m.v.

  12. Morten 21/08/2018 at 10:11 #

    Hej Søren,

    Jeg kigger på at oprette et IS sammen med min snart kone, som vi vil bruge som en slags privat pensionsfond. Vi vil indsætte et fast månedligt beløb og virksomheden vil investere dette.
    Grunden til at jeg kigger på denne specifikke løsning er at vi gerne vil have frihed til at bestemme hvornår vi vil begynde at bruge af pengene.
    Jeg er med på at der ikke er noget fradrag i forhold til indbetaling til denne “fond”, men de småinvesteringer jeg har nu giver et afkast på mellem 10-15% om året og det vil alligevel rende op i nogle pæne beløber over 20-30 år.
    Er der noget i forhold til SKAT hvis man bliver ved med at indskyde penge selvom virksomheden har overskud (i forhold til renteindtægter) eller kan man bare give los?

  13. Søren Revsbæk 20/09/2018 at 20:18 #

    Hej Morten. Beklager indledningsvist mit sene svar.

    Forudsætningen for at bruge virksomhedsordning er jo, at man er erhvervsdrivende. Der er ikke noget i vejen for, at man har et I/S (evt. med sin ægtefælle) og at begge anvender virksomhedsordningen. Så længe man har erhvervsmæssig aktivitet, det kan f.eks. være udlejning af en ejendom, så kan I bruge virksomhedsordningen og bruge den til opsparing på den måde.

    Man kan ikke bruge virksomhedsordningen til almindelig investering i aktier, men man kan godt købe beviser i visse investeringsforeninger. Der bliver så tale om en lagerbeskatning, d.v.s. man beskattes hver år af gevinst/tab.

    Så siger du: Er der noget problem i, at man sætter private penge ind i virksomheden, løbende over årene.

    Når der sker kontante overførsler mellem virksomhedsordningen og privat, så registreres det på mellemregningskontoen. Der er ikke noget i vejen for, at man sætter et kontant beløb ind fra en privat bankkonto til virksomhedens bankkonto og bogfører det på mellemregningskontoen, så man har de penge til gode i virksomheden. Kontante overførsler fra privat til virksomheden skal altid bogføres over mellemregningskontoen.

    Jeg kan ikke se noget sted, at der skulle være begrænsning på, at overføre penge fra privatøkonomien til virksomhedsordningen på den måde.

    Men, man skal jo være opmærksom på, at et afkast på 100 kr. på en obligation man ejer privat jo er kapitalindkomst, d.v.s. maks 42% skat, hvorimod samme afkast på kr. 100 i virksomhedsordningen jo er personlig indkomst.

    Godt nok kan man opspare til 22% skat, men på et eller andet tidspunkt skal pengene jo ud af virksomhedsordningen igen. Enten som personlig indkomst med AM-bidrag (evt. topskat til 56% alt i alt), eller via indskud på pensionsordning og så bliver det også personlig indkomst. Altså risikerer man at det bliver dyrere, end skatten ellers ville have været.

    Så, om det er en god idé at sætte de private penge ind til forrentning i virksomhedsordningen, er en sag man individuelt må regne på.

    vh
    Søren Revsbæk

  14. Viggo Møller 24/10/2018 at 12:15 #

    Hej Søren
    en udlejningsejendom med 3 lejligheder har i en årrække været i virksomhedsordningen men er nu solgt.
    Der står en stor sum på hensat til senere hævning – som nu vel kommer til beskatning.
    der står også et pænt beløb på noget der hedder Succession. Hvad betyder det?

    • Søren Revsbæk 24/10/2018 at 12:58 #

      ja, det opsparede overskud kommer til beskatning, hvis ikke du begynder på en anden virksomhed i 2018, eller senest i 2019. I salgsåret kan du godt opsparet i virksomhedsordningen, men hvis du ikke inden udgangen af året efter, dvs. 2019, er begyndt en anden virksomhed i virksomhedsordningen, så skal der beskattes. En anden virksomhed kan f.eks. være udlejning af en lejlighed du køber.
      Succession betyder, at du måske har overtaget ejendommen til en lavere pris ved købet, hvis du har overtaget den fra familie og dermed har du overtaget forpligtelsen til at betale den avanceskat, som de skulle have haft betalt dengang de overdrog til dig. Det kræver selvsagt mere viden om det konkrete at svare dig grundigt på det, men det er i hvert fald at du samlet betaler mere skat nu, fordi du har overtaget noget til en skattemæssig lav købspris. vh/Søren

  15. Martin Lund Jensen 22/01/2019 at 11:35 #

    Hej.
    Hvis man har en enkeltmandsvirksomhed (servicevirksomhed) med et stort opsparet overskud som man gerne vil sælge, men gerne vil udskyde beskatningen over nogle år 3-5.
    Kan man så sælge dette firma med tilhørende CVR nr. samt kunde portefølje og derefter overfører opsparet overskud til nyt CVR. og firma i ens eget navn?
    Mvh Martin

    • Søren Revsbæk 22/01/2019 at 12:24 #

      Hej Martin
      Ja, det kan du godt. Hvis du sælger dit firma i 2018 og starter et nyt firma i 2018, eller 2019, så kan du godt fortsætte med virksomhedsordningen og det opsparede overskud vedbliver at være i virksomhedsordningen. Det kræver selvfølgelig at det ny firma også er en enkeltmandsvirksomhed og er en erhvervsmæssig virksomhed. Det med erhvervsmæssig virksomhed skal man ikke tage for let på, for der har været nogle afgørelser hvor indehaveren er blevet underkendt, fordi den virksomhed man har startet, ikke giver et reelt overskud (læs: Kun var etableret for at bevare virksomhedsordningen). Men, laver man f.eks. en udlejning, eller noget helt andet, som giver et reelt overskud og derfor er erhvervsmæssigt, så er svaret på dit spørgsmål et ja.

  16. Peter 26/01/2019 at 20:45 #

    Hej Søren

    Kan man ved siden af en udlejningsvirksomhed man har som beskattes efter virksomhedsordningen, have et normalt lønmodtagerarbejde i en anden virksomhed man ikke ejer?

    Hvis ja, hvordan bliver man så beskattet af lønmodtagerjobbet?

    • Søren Revsbæk 29/01/2019 at 14:19 #

      Hej Peter. Ja, ingen problem i det. Beskatningen sker sådan at indkomsten fra virksomheden (den del som ikke opspares i virksomhedsordningen) lægges sammen med indkomsten fra løn m.v. og så bliver skatten beregnet ud fra det.

      Overskud af virksomhed (excl. opsparing) går ind som personlig indkomst ligesom f.eks. løn. Har man kr. 400.000 fra løn og kr. 50.000 fra virksomhed, så skal der betales skat af en personlig indkomst på kr. 450.000. En forskel er afregningen af AM-bidrag. Af lønnen er der jo trukket de 8% AM-bidrag forlods. Af virksomhedsoverskuddet skal man selv afregne de 8% AM-bidrag, før overskuddet går ind i den personlige indkomst.

  17. John Christensen 31/01/2019 at 16:04 #

    Hej Søren, tak for supergode svar herinde som er til at forstå!

    Efter at have været selvstændig i virksomhedsordningen i mange år har jeg afhændet min virksomhed, men har købt nogle ejendomme som jeg lever af at leje ud. Dermed beskattes jeg fortsat efter virksomhedsordningen. Mit spørgsmål er følgende: En gang imellem får jeg tilbudt små konsulentopgaver fra min gamle branche. Hvis jeg siger ja til sådan en opgave, kan jeg så få betaling som honorar (B-skattepligtigt) og lade dette honorar gå ind i min virksomhedsordning?

    Venlig hilsen
    John

    • Søren Revsbæk 02/02/2019 at 17:43 #

      Hej John
      Det med honorarer, er altid noget der kan give anledning til spørgsmål. Som hovedregel kan man sige,at vi kan tjene vores penge på tre måder: Enten som lønmodtagere, som honorarmodtager eller som selvstændig. Med ejendommene er du jo klart selvstændig. Spørgsmålet er så: Har din virksomhed som konsulent “nok at gøre” med din virksomhed som selvstændig, til at man kan sige at det er en del af din selvstændige virksomhed, eller skal du have honorarerne med direkte på selvangivelsen? Som jeg læser dit spørgsmål, så har du indtægter som konsulent, fordi du tidligere har faktureret som konsulent fra din virksomhed, og så vil jeg mene at det hælder i retning af, at du godt kan fakturere honorarerne fra virksomheden og tage dem med i virksomhedsordningen. Hvis du så laver for mere end kr. 50.000 årligt i honorarer, medfører det momspligt, men det er jo en anden snak (hvis ikke du er momsregistreret i forvejen).

      • Janus Vølund List 14/08/2020 at 12:25 #

        Hej Søren
        I forbindelse med oprettelse af en enkeltmandsvirksomhed som konsulent, påtænker jeg at lade pengene stå i virksomheden (da jeg er lønmodtager ved siden af).
        Ideen er at bruge opsparede midler til videreuddannelse med betaling via min enkeltmandsvirksomhed. Videreuddannelsen er fuldt i relevant for min virksomhed.
        Vil jeg kunne opspare 150.000 i virksomhedsordningen, betale 22% skat og sidenhen bruge de opsparede midler til at betale videreuddannelse til mig selv i virksomheds regi?
        Eller ville der så skulle svares personlig indkomst skat af beløbet inden?

        • Søren Revsbæk 16/08/2020 at 14:12 #

          Hej Janus
          Du kan godt lave en virksomhedsordning på din enkeltmandsvirksomhed, som du har ved siden af dit daglige lønjob. Og du bør uden problemer kunne opspare til de 22% skat.
          Der gælder naturligvis de forhold omkring drift af selvstændig virksomhed, som der altid er, nemlig at man bør have flere kunder, bære det økonomiske risiko selv etc.
          Omkring videreuddannelsen vil jeg være mere betænkelig. Det er normalt sådan, at vi kan trække efteruddannelse og kurser fra i vores virksomhedsregnskab. I korte træk alt det, som vi er nødt til at følge med i, for at bevare og vedligeholde vores viden. Så vi stadig kan drive virksomhed og få en indkomst.
          Derimod kan vi ikke få fradrag for udgifter til en uddannelse, som giver som flere kompetencer. Det virker jo lidt pudsigt, men sådan er det. Se f.eks. dette link til Skat det: https://skat.dk/skat.aspx?oid=2083495
          Så umiddelbart, uden at vide mere konkret om din uddannelse m.v. end som så, vil jeg tænke at du nok ikke kan trække videreuddannelse fra i virksomheden. Der skal betales almindelig indkomstskat og uddannelse betales af nettopengene.
          Men, det afhænger af karakteren af den uddannelse man tager.

  18. John Christensen 03/02/2019 at 18:44 #

    Hvad så med bestyrelseshonorar fra bestyrelsesposter i andre virksomheder? Kan det indsættes på min konto i virksomhedsordningen, eller skal det indkomstbeskattes og betales A-skat heraf?

    Venlig hilsen
    John

    • Søren Revsbæk 07/02/2019 at 15:00 #

      Hej John
      Honorarer for bestyrelsesposter vil normalt blive anset for personlig indkomst for dig, dvs. direkte på din selvangivelse og ikke ind i virksomhedsordningen. Hvis det er B-honorarer skal der ikke trækkes A-skat, men det er stadig din egen personlige indkomst, som ikke har med virksomheden at gøre.

  19. Andre 30/04/2019 at 23:01 #

    Hej Søren

    Min kone og jeg udlejer en lejlighed som vi købte sidste år. (50% ejerandel hver).
    Overskuddet fra udlejning bliver sat på en bankkonto hvor al økonomi omkring lejligheden føres. Pengene skal ikke hæves før salg af lejligheden om mange år. Altså 100% opsparing i virksomheden?
    For at få den største skattemæssige fordel, skal vi skrive overskuddet for udlejning i rubrik 149 hvert år?
    Vil det være smartest at det er min kone der kører VSO da hun ikke betaler topskat?

    Venlig Hilsen
    Andre

    • Søren Revsbæk 01/05/2019 at 17:15 #

      Ja, hvis I ikke hæver pengene til privat, så kan I opspare overskuddet fra udlejningen i virksomhedsordningen til 22% acontoskat. Det beløb man vil opspare skriver man ganske rigtigt i rubrik 149 på selvangivelse. Det er dog så ikke helt gjort med det, for man skal også lave specifikationerne til virksomhedsordningen: Indskudskonto, kapitalafkastgrundlag (selvom kapitalafkastet i år er 0%), konto for opsparet overskud m.v. Men, princippet er korrekt.

      Skal man så altid spare op? Opsparing er jo kun en udsættelse af skatten til engang ude i fremtiden. Det kan være godt nok, hvis man tror på at skatten bliver billigere ude i fremtiden (eller man har brug for pengene i virksomhedens drift, hvilket næppe er jeres situation).
      Normalt vil jeg sige at man altid bør lade sig beskatte op til topskattegrænsen og så opspare derover. Op til topskattegrænsen betaler man ca. 40% – 42% og, hånden på hjertet, meget billigere bliver det nok ikke og så kan man jo lige så godt få afregnet skatte. nu. Ligger man over topskattegrænsen betaler man ca. 56% i skat og den del af indkomsten som er over topskattegrænsen, kan det være fornuftigt at flytte til en lavere skat i fremtiden.
      Mit råd vil – på den begrænsede baggrund jeg lige har her – være at i beskatter hos din hustru op til topskatten og så sparer resten op.
      vh
      Søren Revsbæk

  20. Helena Christensen 10/07/2019 at 19:14 #

    Hej Søren.

    Jeg har et spørgsmål til dig.

    Der er tale om en enkeltmandsvirksomhed, som anvender VSO ordningen.

    i år X har virksomheden haft et overskud på: 100.000 kr.
    i samme år hæves privat 50.000 kr. – så er der 50.000 kr. tilbage til VSO ordningen.
    Er det så 50.000 kr. der skal angives i rubrik 149?

    Med venlig hilsen
    Helena

    • Søren Revsbæk 11/07/2019 at 12:15 #

      Hej Helena.
      Ja, hvis der er tjent kr. 100.000 og der er hævet kr. 50.000 ud af virksomheden, så der i virksomheden nu er kr. 50.000 tilbage så kan man opspare de kr. 50.000. Det skal ganske rigtigt anføres i rubrik 149.
      vh
      Søren Revsbæk

      • Ebbe 09/09/2019 at 15:08 #

        Hej Søren

        Tak for rigtig mange gode svar her i tråde. Hvordan ser det ud i tilfælde, hvor VSOen anvendes til udlejning af ejendom, der er belånt på en måde så likviditeten er negativ. Dvs, at virksomheden leverer OK egenkapital forrentning, men måned for måned “taber” penge pga. hurtig gældsafvikling på lån. Kan man blot løbende dække afdragene med “private” penge, eller skal der en større øvelse til for ikke at blande kasserne?

        Mvh. Ebbe

        • Søren Revsbæk 23/09/2019 at 10:24 #

          Hej Ebbe. Ja, det kan du godt. Det betyder bare at du skyder penge fra privatøkonomien ind i virksomheden. Du bør gøre det via mellemregning, så du kan hæve dem ud igen, når virksomheden har positiv likviditet på et tidspunkt.
          vh
          Søren Revsbæk

  21. Anders 14/11/2019 at 13:28 #

    Hej Søren.

    Jeg er gift og jeg ejer 100% 2 udlejningslejligheder der køres i virksomhedsskatteordningen.

    Jeg har et lønnet job, hvor jeg er i topskat, så det kan ikke svare sig at hive noget overskud ud for udlejningen, som i stedet opspares i VSO.
    Kan jeg overføre noget af overskuddet til medarbejdende ægtefælle såfremt det er min kone der står for alt det administrative med virksomheden og givet fald hvor meget kan jeg overføre?
    Min kone er ikke i nærheden af topskattegrænsen.

    Mvh. Anders

    En anden løsning er direkte at sælge lejlighederne over til min kone, men det kræver vel nyt skøde m.v.?

  22. Erik Kristiansen 26/04/2021 at 14:56 #

    Hej Søren,
    Lige et enkelt spørgsmål…

    Min hustru og jeg har en VSO med separat konto.
    Her kommer både min hustrus løn og lejeindtægt fra udlejningsejendom ind på.

    Fra VSO konto trækker vi penge ud til privatforbrug.
    Blot et eksempel:
    Hver måned indsættes der 100.000 kr på VSO kontoen.
    Der udtrækkes herefter ca. 50.000 kr til privatforbrugskonto.

    Skattemæssigt:
    Der skal betales normal indkomstskat af de 50.000 kr der udføres til privat forbrug.
    Dette er ca. 20.000 kr.

    Men hvad med virksomhedsbeskatningen på de 22%?
    De resterende 50.000 kr skal der svares 22% af – svarende til ca. 11.000 kr.
    Hvor skal disse 11.000 kr tages fra (privatkonto eller virksomhedskonto)?

    På forhånd tak.

    Mvh Erik

    • Søren Revsbæk 26/04/2021 at 15:54 #

      Hej Erik

      Det som I kan opspare i virksomhedsordningen er kun overskud fra virksomheden, i jeres tilfælde udlejningsejendommen. Indsætninger og hævninger på virksomhedens bankkonto er relevant, når man skal gøre op, hvor meget der kan opspares, men det er kun af overskuddet der kan opspares.

      Hvis overskuddet på ejendommen f.eks. er kr. 30.000 pr. måned, så er det kun af de kr. 30.000 der kan opspares. Uanset hvor meget I i øvrigt har indsat på VSO kontoen.

      Derfor ville jeg anbefale jer, som man også skal, at køre virksomhedens økonomi og den private økonomi separat. Dvs. lønindtægten skal gå ind på en privat bankkonto og kun virksomhedens indtægter/udgifter gå ind på virksomhedens konto. Så kan man bedre holde styr på, hvad der er virksomhedens og evt. kan opspares til 22% skat og hvad der er privat med fuld indkomstbeskatning.

      Når I skal betale virksomhedsskatten sker det sammen med den øvrige skat på årsopgørelsen.

  23. Jesper 03/05/2021 at 22:29 #

    Hej

    Jeg skal snart til at studerer i en alder af 34.

    Hvilket betyder jeg skal på SU i 2 år, samt en lønindtægt op til fribeløbet.

    Jeg har herudover en udlejningsejendom der pt kører over min privatøkonomi, hvor jeg betaler skat af overskuddet ca 40.000kr årligt, af dem betaler jeg afdrag til banken og kreditforeningen.
    Men de 40.000kr vil jeg blive modregnet i SU.
    Findes der en smart løsning på problemet?
    Jeg har selv boet i ejendommen.
    Mvh
    Jesper

    • Søren Revsbæk 02/06/2021 at 10:50 #

      Hej Jesper. Beklager det lidt sene svar, men umiddelbart vil jeg mene at du kan udleje ejendommen og bruge virksomhedsordningen til indkomsten fra ejendommen og derved undgå at indkomsten påvirker din personlige indkomst og SU.

  24. Carsten Dyreborg 19/07/2021 at 14:07 #

    Et banalt spørgsmål:
    Sidste år havde jeg et overskud på 200.000, som jeg ønskede at lade stå i virksomheden, og betalte derfor 44.000 i 22% acontoskat.
    Skal der nu stå 200.000 eller 156.000 i virksomheden?

    • Søren Revsbæk 07/08/2021 at 17:47 #

      Hej Carsten

      Undskyld det lidt sene svar her i sommeren. Teknisk set så har du stadig kr. 200.000 opsparet i virksomheden, men målt i kontanter, om man så må sige, så skal der være kr. 156.000 i virksomheden.
      Når du genbeskatter, så fører du kr. 200.000 som indtægt i det år, hvor du genbeskatter.

  25. Lars M 05/08/2021 at 21:54 #

    Hej Søren.

    Tak for en god artikel.

    Hvis man sparer op i VSO, og kun betaler 22 procent i aconto skat, hvordan vil det så se ud, hvis man hiver penge ud et år, hvor man ikke har lønindtægt?

    Hvis jeg har 45.000, som jeg har betalt 9.900 i skat af, kan jeg så benytte personfradraget på de 46.700, så jeg kan få de 9.900 tilbage igen, da jeg med personfradraget slet ikke skulle have betalt skat af den indkomst?

    Håber det giver mening.

    • Søren Revsbæk 07/08/2021 at 17:44 #

      Hej Lars

      Det er helt korrekt forstået.
      Når man sparer de kr. 45.000 op i år 1, betaler man 22% skat. Når du så hæver pengene (eller bare vælger at efterbeskatte dem) i år 2, så går beløbet ind i din normale indkomst.
      Hvis indkomsten i år 2 i øvrigt er kr. 0, så har du en indkomst på kr. 45.000. Af de kr. 45.000 skal du betale AM-bidrag på 8%. Så er der kr. 41.400 tilbage. Har du ikke anden indkomst, så bliver der 0 kr. i indkomstskat, fordi personfradraget overstiger de kr. 41.400.
      De 22% du har betalt a/conto, får man så tilbage.

  26. Jonas Holm 12/08/2021 at 21:41 #

    Hej Lars

    Tak for super grundig artikel. Kanon god info!

    Jeg har et spg. ift. investering af mit opsparede overskud. Enkeltmandsvirksomhed der benytter VSO.
    Jeg vil gerne investere det i fast ejendom.
    – Jeg har forstået at sommerhus/fritidshus ikke går – er det korrekt?
    – Men er alm. villa/ejerlejlighed tilladt?
    – Hvis jeg køber ejendomme i mit firmas navn, er det så korrekt at man også kan trække afdrag fra?

    Fortsat god sommer

    • Søren Revsbæk 17/09/2021 at 15:01 #

      Hej Jonas. Nej, afdrag kan ikke trækkes fra i virksomhedens overskud. Renterne kan trækkes fra, men den del af ydelsen som er afdrag, er jo opsparing i form af nedbringelse af gæld, så det giver ikke fradrag.
      Bruger man enkeltmandsvirksomhed så kan du bruge virksomhedens penge til at betale afdragene med. Så, hvis du sparer op i virksomhedsordningen til 22% foreløbig skat, så er der jo flere penge tilbage i virksomheden og de penge kan du bruge til at afdrage. Men, decideret fradrag får man ikke.
      vh/Søren Revsbæk

  27. Martin Baadsgaard 02/01/2022 at 16:42 #

    Hej Lars,
    Et banalt spørgsmål, men jeg er en smule usikker, idet jeg er ny på markedet;
    Jeg udlejer en lejlighed og havde et mindre overskud i 2020 kr. 23.269,- som fremgår af rubrik 111 (og renteudgifter af rubrik 117 kr. 19.652). Jeg ville/vil gerne spare op i VSO. Burde/bør jeg angive de 23.269,- i rubrik 149 eller det differencen kr. 3.617,- ? . Overskuddet bliver større i 2021 da udlejningen er for et fuldt år men lad os sige at beløbet er det samme, skal jeg så igen i år 2021 ligesom i år 2020 skrive de 23.269,-/3.617 i rubrik 149 ? og hvor summeres årene så op henne i Årsopgørelsen ?. Og hvad ser jeg af rubrikkerne 152 og 984 ? TPF og mvh Martin

    • Søren Revsbæk 02/01/2022 at 17:00 #

      Hej Martin

      Det korte svar er, at du skal lave et lille regnskab, som både viser dit overskud, før og efter renter, men også viser, hvad du har sat ind/hævet af penge mellem dig selv og virksomheden for det konkret år. Det er nemlig afgørende for, hvor meget du kan spare op i virksomhedsordningen. Og der skal laves specifikationer til indskudskonto, så du kan indberette i rubrik 984. vh/Søren Revsbæk

  28. Thomas 30/09/2022 at 10:55 #

    Hejsa.
    Kan ikke finde svar på dette, måske du ved det.
    En virksomhed, drevet i mange år, hvor man i de senere år har “nedsparet” de opsparede overskud og hensat dem til senere hævning, godt 1 mio tilbage som hensat til senere hævning (kan hæves skattefrit). Derudover indskudskonto på 1 mio. kr.
    Virksomheden lukkes nu, og samlet totale kontant beløb efter alt er afhændet er 800 t.kr.
    Spørgsmål, kan man på nogen måde opnå fradrag eller tilbagesøge de midler som er hensat til senere hævning, – umiddelbart tænker jeg at det må være et udtryk for at man har tidligere har opsparet/investeret for meget i virksomheden i forhold til det endelige udbytte.
    Det er ikke muligt at genoptage selvangivelser for de sidste 3 år, da opsparing ligger mange flere år tilbage end det 🙂

    • Søren Revsbæk 30/09/2022 at 12:26 #

      Hej Thomas

      Du kan bede om genoptagelse 3 år tilbage, det er korrekt. Men, hvis jeg læser din tekst rigtigt, så er der ikke længere noget opsparet overskud. Det er blevet beskattet. Der er til gengæld et stort beløb i hensat til senere faktisk hævning, hvilket er udtryk for at man ville kunne hæve penge ud af virksomheden skattefrit, fordi de tidligere er blevet beskattet.
      Men, jeg kan ikke se der er noget at genoptage, med mindre du vil fortsætte med virksomhedsordningen og derfor gerne vil efterbeskatte mindre, end der er blevet beskattet allerede.
      Beløb på saldo for opsparet overskud / egenkapital / indskudskonto behøver ikke har harmonere når man lukker. Det afhænger af udviklingen i værdier/gæld, hvor meget overskud der er, om det er blevet opsparet eller hævet gennem årene. Indskudskontoen giver heller ikke noget skattefradrag ved lukning, så det er kun hvis du vil fortsætte virksomhedsordningen det kan give mening at genoptage. Det skal man så have en grund til og det forrige år kan man altid ændre, men hvis man kun vil ændre overskudsdisponering, så tror jeg ikke du får lov til det.
      vh
      Søren Revsbæk

  29. Keld Valbjørn 11/02/2023 at 16:19 #

    Hej Søren,

    Tak for en god artikel.

    Jeg er gået over til VSO ordningen fra 2022 og skal indberette første gang her til marts 2023.
    Jeg er i tvivl om bogføringen af accontoskat.
    Synes jeg har læst, at de 22% acconto skat betales fra virksomhedskontoen. Men det er måske forkert forstået?
    Jeg har ca. 32.000 kr. af mit resultat som jeg ikke har hævet privat i 2022.
    Så de 7040 kr. som jeg så betaler i 22% accontoskat, er de bare en del at de normale B-skat som jeg plejer at betale fra privat eller skal de hæves/betales fra virksomhedskontoen? Eller alternatvit hensættes til senere hævning via mellemregningen?
    Og i så fald, hvis de skal betales fra virksomhedskontoen skal de så posteres som en udgift i virksomheden? Derudover skal de så på en eller anden måde posteres fra d. 31/12-2022?
    Mvh Keld

    • Søren Revsbæk 15/02/2023 at 21:38 #

      Hej Keld.
      Virksomhedsskat går forud for hæverækkefølgen, og kan derfor hæves skattefrit. Jeg ville afsætte beløbet som hensat til senere faktisk hævning og dermed bliver det et beløb du kan hæve skattefrit i 2023. F.eks. hvis du skal betale en restskat på årsopgørelsen for 2022.

      • Keld Valbjørn 20/02/2023 at 21:30 #

        Hej Søren,
        Tak for svar.
        For at være mere konkret i forhold til mit spørgsmål betyder det så..
        Hvis der så fx på årsopgørrelsen står at jeg har betalt 7040 kr. i virksomhedskat i 2022.
        Så har jeg jo betalt de 7040 kr. fra min privatkonto som B-skatterater i løbet af året.
        Kan jeg så sætte de 7040 kr. som en udgift i 2023 som jeg kan hæve skattefrit i 2023?
        Så jeg postere det på mellemregningen (Gæld til ejer)?
        På samme måde som jeg gør ved kørselsgodtgørrelse.

        • Keld Valbjørn 21/02/2023 at 12:22 #

          Hej Søren,
          Se foregående kommentar og spørgsmål.
          I forbindelse med ovenstående og måske en rettelse.
          Jeg spurgte i ovenstående om jeg kan postere virksomhedsskatten som en udgift.
          Jeg vil vel mene at i forhold til skatteregnsskabet så er virksomhedsskatten vel ikke fradragsberettiget? Er det korrekt. Så i forhold til bogføring er det så en ikke fradragsberettiget udgift som jeg hensætter til senere hævning?

          • Søren Revsbæk 21/02/2023 at 15:36 #

            Hej Keld. Skat kan jo godt føles som en udgift, i hvert fald personligt, men i forhold til virksomhedens regnskab er det ikke. Skattebetalingen kan ikke fratrækkes som udgift.
            Hvis du opsparer i virksomhedsordningen, så kan beløbet nedsætte din hævning.
            Hvis du ikke opsparer for 2022, så indgår den betalte virksomhedsskat jo i din samlede skattebetaling og så er det bare en privat hævning som den øvrige B-skat.

  30. Thomas K. 08/06/2023 at 11:43 #

    Hej, tak for en et meget brugbar og god artikel.

    Vi er privatpersoner med to lejligheder til udlejning, hvori der begge er realkreditlån med afdrag. Er med på at afdrag ikke kan fratrækkes årets resultat. Men vil afdragene skattemæssigt betragtes som en hævning af overskud fra indskudskonto til privatøkonomien, så de beskattes som personlig indkomst?

    Som eksempel – årets resultat er på 100,000kr., afdrag er 70,000 kr. Kan jeg så opspare det fulde resultat (de 100k minus 22%), eller blot differencen (på 30k minus 22%)?

    På forhånd tak!

    • Søren Revsbæk 08/06/2023 at 11:57 #

      I dette tilfælde er svaret at der kan opspares af de kr. 100.000 til 22%. Det er under forudsætning af, at realkreditlånet er i lejligheden. Så er det lejlighedens lån der betales på og det er ikke en hævning til privat. Det er bare almindeligt afdrag på virksomhedens gæld. vh/Søren Revsbæk

  31. Hanne 14/09/2023 at 08:04 #

    Hvad sker der når man lukker en virksomshedsordning med er overskud ved salg
    Af fast ejendom og vælger beskatning på 22%

    Der er ikke flere penge på virksomheden Konto pga at ejendommen var belånt med valutalån der gav
    Et stort tab ved indfrielse midt i ejer tiden.

    Dette tab er trukket fra men kan ifølge skat ikke tillægges anskaffelseværdi når beskatning af ejendommen udregnes

    Ejer har aldrig trukket penge ud af selskabet

    Ejer er indstillet på at optage privatlån til at betale de 22% i virksomheds skat men kan han så bagefter lukke firmaet uden at betale mere

    • Søren Revsbæk 20/09/2023 at 13:40 #

      Hvis man holder op med erhvervsmæssig aktivitet, så holder man også op med virksomhedsordningen. Der er dog et års forsinkelse. Så, hvis man sælger i 2023 og derefter ikke har noget aktivitet i virksomhed, så skal man i 2024 genbeskattet det opsparede overskud.
      I dette tilfælde læser jeg det som, at ejendommen er solgt og der er sparet op til 22%. Hvis det sker i 2023, så skal man senest på selvangivelsen for 2024 (indsendes i foråret 2025) genbeskatte det opsparede overskud og betale resten af skatten, d.v.s. normal indkomst det år minus de 22% som er betalt a/conto.
      Vil man undgå det, så skal man begynde ny virksomhed på en eller anden måde. Det behøver ikke være stor virksomhed, blot noget som giver et overskud på driften. Så kan man holde virksomhedsordningen i live og måske genbeskatte det opsparede overskud over en årrække i stedet for.

  32. Lone 08/04/2024 at 22:54 #

    Hej Søren,
    Fantastisk tråd du har gang i her – virkelig brugbart.

    Der er dog et spørgsmål som er uklart for mig.
    Min hustru kører en lille konsulent virksomhed ved siden af hendes normale job hvor alt opspares i virksomhedsskatteordningen, dvs. at der trækkes ikke noget ud. Resultatet er ca. på 70.000 kr. før skat årligt. Pengene bliver i virksomheden og der afregnes 22% skat.

    Det har hun gjort i et par år nu og beløbet efter skat er blevet investeret i godkendte værdipapirer. Mit spørgsmål er hvordan det skal medtages i hendes årsopgørels.

    Eksempelvis for 2023 hvor virksomheden har tjent ca 70.000 kr. og dertil en gevinst på investeringerne i værdipapirer på 10.000kr. Dvs. resultat før skat i virksomheden på 80.000 kr.
    Gevinsten på 10.000 kr. indgår i rubrik 345 – “Investeringsbeviser i lagerbeskattede aktiebaserede investeringsselskaber”. Depotet er oprettet korrekt med LEI osv..
    Hvis der ikke gøres noget indgår de 10.000 kr. vel to gange – under virksomhedne og under rubrik 345. Det vil give mening hvis beløbet skulle overføres til virksomheden, men er det den korrekte vej frem?

    • Søren Revsbæk 09/04/2024 at 15:26 #

      Man kan sige at det korte af det lange er, at hvis der er værdipapirer som ligger i virksomhedens depot, så skal indkomsten også med i virksomheden. Så skal beløbet tages med i virksomhedens indkomst og være kr. 0 i rubrik 345.

  33. Rune Rise 07/06/2024 at 14:30 #

    Hej Søren,
    Tak for en mega god tråd her!

    Jeg har lige et enkelt spørgsmål.

    Jeg ved, at hvis en privat ejendom hæves ud af vso, så er det en gennem en hævning i hæverækkefølgen. Hævningen sker til den indskudte værdi.

    Jeg ved, at hvis en bil (hvor man tidligere er beskattet af fri bil) hæves ud af virksomhedsordningen, så er det en hævning, som svarer til bilens handelspris. Derudover beskattes man af et fiktivt salg af bilen, da den kommer ud i privatsfæren.

    Er der andre aktiver, som hvis de skal ud af vso, vil blive beskattet som et fiktivt salg? Altså ligesom man gjorde ved bilen?

    Her tænker jeg eksempelvis på hvis man har et driftsmiddel, som ikke kan være i vso mere. Vil man så blive beskattet af en salgssum og dermed eventuelle genvundne afskrvininger eller?

    Håber mit spørgsmål giver mening og på forhånd tak 🙂

    • Søren Revsbæk 07/06/2024 at 14:39 #

      Det gælder for alle aktiver man tager ud af virksomhedsordningen, at det skal ske til handelsværdi. Undtagelsen fra den regel er ejendommen, der kan udtages til en anden værdi. Men generelt: Når man overfører et aktiv fra erhvervsmæssig til privatbenyttelse, så skal det ske til handelsværdien. Kender man ikke en handelsværdi, kan man evt. skønne en værdi, men man kan ikke bare tage den nemme løsning og overføre til den nedskrevne værdi. F.eks. kan man have købt en græsslåmaskine til under kr. 32.000 sidste år, hvor man drev en virksomhed med havepleje, og den blev trukket fra. I år vil man udtage græsslåmaskinen fra virksomheden og bruge den privat. Så er værdien jo ikke 0 kr. fordi den blev fuldt afskrevet sidste år, men man må ud og se, hvad en tilsvarende brugt maskine ville koste nu og så bruge den værdi når man udtager/hæver maskinen ud af virksomheden.

      • Rune Rise 08/06/2024 at 12:19 #

        Tak for hurtigt svar. Så hvis græsslåmaskinen har en handelsværdi på 25.000 kr.,når den skal hæves, så vil der være tale om en hævning på 30.000 kr. og samtidig indtægtsføre 30.000 kr., hvis vi tager udgangspunkt i, at den blev straksafskrevet fra start?

        Tak for svar på forhånd 😊

        • Rune Rise 08/06/2024 at 12:22 #

          Og jeg mente selvfølgelig hævning på 25.000 kr. og indtægtsføre 25.000 kr.

          • Søren Revsbæk 08/06/2024 at 17:06 #

            Som udgangspunkt ja. Man vil normalt forvente en lavere handelsværdi, end den oprindelige anskaffelsessum og der er vel også grænser for, hvor langt med i emner man skal gå, men det vigtigste er, at man husker problematikken for de ting, som har en handelsværdi.

Trackbacks/Pingbacks

  1. Indberette årsregnskab, hvornår er det nu? - Revsbæk Revision - 18/04/2019

    […] men forskellen er den samme: Man skal indberette sin indkomst fra virksomheden og evt. brug af virksomhedsordning […]

  2. Virksomhedsordningen, del 1 – Revsbæk Revision - 31/10/2019

    […] 2. At opspare virksomhedens overskud til 22% skat a/conto. […]

  3. Virksomhedsordningen, del 2 – Revsbæk Revision - 31/10/2019

    […] virksomhedsordningen kan man planlægge sin skat. Overskuddet i de gode år kan opspares til 22% i skat a/conto og i de dårligere år når man igen ligger under topskattegrænsen, kan man […]

  4. Virksomhedsordningen, del 3 – Revsbæk Revision - 31/10/2019

    […] Derudover får man fuld skatteværdi af renteudgifterne og har mulighed for at opspare i virksomhedsordningen. […]

  5. Selvangivelse for enkeltmandsvirksomhed – Revsbæk Revision - 02/03/2020

    […] kalder skemaet, skal man stadig selv indberette sin indkomst fra virksomheden og evt. brug af virksomhedsordning […]

  6. Hvad må virksomhedens penge investeres i? – Revision i København - 10/08/2020

    […] mere om virksomhedsordningen og Revsbæk […]

  7. Virksomhedsordningen når virksomheden ophører – Revision i København - 16/08/2020

    […] har i den situation stadig penge opsparet til lav skat i virksomhedsordningen, og hvad så med de penge? For, holder man op med at drive virksomhed, så er der jo samtidig […]

Skriv et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.